A SZAVAK SZÉTSZÓRÓDNAK AZ ŰRBEN

2021.05.04

      Tábori László nemrég megjelent Túléljük a gépkorszakot! című, kultúrantropológiai jellegű, de könnyed, humoros hangvételű ismeretterjesztő könyvéből idézek részleteket, ízelítőül. A könyve 2o2o márciusában már teljesen készen volt, amikor - ahogy a szerző fogalmazott - "becsapott a ménkő, koronavírus képében". A megjelenés ugyan több hónapi késedelmet szenvedett, de mindaz, amiről írt, még inkább aktuálissá vált!
      Túléljük a gépkorszakot! - biztat a tudós. A magam részéről a felkiáltójel után kérdőjelet is tennék. Mivelhogy a jelek, amiknek összegzését is megismerhetjük a könyvből, némi kétséget ébresztenek bennem. Ám, mindenki hozza meg a saját döntését - de ne csak a szemelvények, hanem a könyv elolvasása után!

(KÖNYVAJÁNLÓ)

TÚLÉLJÜK A GÉPKORSZAKOT!
HUMORBAN PÁCOLT ÚTMUTATÓ
(SZEMELVÉNYEK)


IV. A HUMOR

"Az egyetlen lehetőség,
hogy kísérteteinket
elviseljük,
ha kinevetjük őket."
(Hamvas Béla)

      A fehér humor - ahogyan Hamvas nevezi, tulajdonképpen a derű. Ez a fogalom nemcsak nálunk hiányzik, hanem lassan egész földrészünkön. Azt is mondja Óda a huszadik századhoz című írásában: "Ma kísérteteink újra olyan félelmetes hatalmat nyertek felettünk, hogy egyébként sem egészen veszélytelen életünk, ha a fehér humort nem gyakoroljuk, elviselhetetlenné válik."

      Hamvas ezeket a sorokat 1945-ben írta, és most is ugyanolyan aktuális, mint akkor! Most a Gépkorszak okozza azt, hogy földrészünkön elszaporodott az "idiótész" - vagyis a saját egyéni őrületébe belehülyült ember. Mi csak szeretnénk méltóak lenni Hamvas Béla meghatározásához, és a humort szeretnénk fegyvernek használni abban a harcban, ami Európában zajlik, és ami a bőrünkre megy.

      Az "idiótész" természetrajzát napjaink Magyarországában a legpontosabban Sándor György humoralista alkotta meg. Az övé olyan humor, amire nagy szükségünk van, mert egyfelől kegyetlenül intellektuális, másfelől szeretetteljesen ember- és Isten szerető.


Magellán és a Föld körülhajózása
Magellán és a Föld körülhajózása

X. A MOBILTELEFON ELŐTT

 
     Hogy bírták ki eleink számítógép és mobiltelefon nélkül, évezredeken keresztül? Néhány példa arra nézve, hogy így is jól megvoltak, és nagyszerű dolgokat hoztak létre.

a/ Feltalálták a kereket, az öntözéses gazdálkodást, az írást, a vallást, az építészetet, a szépirodalmat, a törvényhozást, satöbbi (sumerek).

b/ Fejlett orvostudományt, csillagászatot, bonyolult matematikát, piramis-építést, haditechnikát (egyiptomiak).

c/ Felfedezték a puskaport, a könyvnyomtatást, az iránytűt és még sok egyebet (kínaiak).

d/ Megalkották az ábécét, feltalálták a pénzt és a fejlett kereskedelmet (föníciaiak).

e/ Ismeretlen földrészeket fedeztek fel - igaz, hogy nem mindig oda lyukadtak ki, mint ahová indultak. Körülhajózták a Földet (portugálok, spanyolok).

f/ Az angolok feltalálták a gőzgépet, a lokomotívot, a vízöblítéses klozetet.

g/ A szkíták feltalálták a nyerget, a lovas íjászatot, a hunok a kengyelt és a lószerszámot, valamint a fejlett sztyeppei harcművészetet.

h/ A magyarok feltalálták a lovas nomadizmust - ezt Veres Péter, a kitűnő etnográfus írta le először. Ugyanők találták fel a porított levest, a hordozható zuhanyt, a férfi alsónadrágot és a kabátgombot.

És még sokáig lehetne folytatni!


      Régen voltak szent könyvek, vallási mesterek, vallásalapítók, fejlett művészetek, színház, építészet, megbízható lexikonok, színvonalas egyetemek és sok más egyéb kultúrkincs. Persze, most is létezik mindez, más formában, de hogy ezek a kultúrjavak milyen állapotban vannak, ennek megítélését Önökre bízzuk!

      Hogy milyen jól meg lehetett lenni telefon és számítógép nélkül, azt Alexandre Dumas 1844-ben megjelent Monte Cristo grófja című műve bizonyítja. Ebben egy fiatalember éveket tölt el egyedül börtöncellájában, ami egy mai fiatal számára szinte felfoghatatlan: hogyan bírhatta ki a fogoly két napnál tovább képernyők és mesterséges zajok nélkül?

      Nemzetközi felmérések szerint fiatalemberek egyedül, csöndben nagyon kevés időt bírnak ki anélkül, hogy a zavarodottság és őrület jelei ne mutatkoznának rajtuk. Sokan még éjszakára az ágyba is magukkal viszik a mobiltelefonjukat! Egy ismerősöm, aki korábban kormányhivatalnok volt, telefonját még az illemhelyre is magával vitte. Ennek már legalább húsz éve.

      Ma is aktuálisnak érzem 1999-ben írt Gilgamestől Jézusig című tanulmánykötetem bevezetőjét:
"Ennek a könyvnek a lapjairól üzenem azoknak, akik gombok nyomogatásával, különféle hálózatokkal és szerkezetekkel akarnak műveltséget szerezni, hogy az emberiség legnagyobb alkotásait fáklyák, mécsesek és gyertyák fényénél írták. Azóta ezekből az alkotásokból próbálunk morzsákat összeszedni... Azoknak pedig, akik "virtuális iskolákon" törik a fejüket, szeretném felhívni a figyelmét arra, hogy vigyázzanak, mert az így keletkező műveletlenség viszont nem virtuális, hanem igazi lesz! Az ő felelősségük is a technikai újdonságoknak kiszolgáltatott fiatalok sorsának alakulása. Ezek a szerkezetek megkönnyíthetik az ember életét, segíthetnek, és kiegészíthetik a művelődésre fordított erőfeszítést (amelyet nem lehet megtakarítani), de ne értékeljük őket sokkal többre, mint a vízöblítéses klozetet... Műveltséget ugyanis valóságos iskolákban, mester-tanítvány kapcsolatból, sok-sok olvasással, utazással, tapasztalással , általában valóságos élettel lehet szerezni. De még így sem lehetünk biztosak a megszerzett tudás értékében, mert ebből a tudásból az egész közösségnek részesülnie kell. A tudás ugyanis akkor ér valamit, ha a mások életének szebbé, tartalmasabbá tételére szolgál."



XV. KEZDETBEN VALA A SZÓ

"Kezdetben volt az Ige,
és az Ige Istennél volt,
mert Isten volt az Ige."
(Jn.1,2)

A szavak leértékelődésének kora a mi korunk.

      Az emberi beszéd szavai a végtelen múltban gyökereznek, a mi világunkig hatnak, és új élmények kiindulását jelentik. A szavak mágiája jelenti a beszéd erejét. Erre csak az ember képes, csak az ember olvas és beszél! A beszéd fogalmakat és élményeket közvetít. A tibeti buddhizmus egyik kitűnő ismerője, Anagarika Govinda láma így foglalta össze a fentieket a Tibeti misztika című művében. Kifejtette továbbá, hogy a nyelv megszületésével jött létre az, amit mi "emberiségnek" nevezünk. Kezdetben minden szó energiát hordozott, a valóság pedig az emberi hang rezgésévé változott.

      Baktay Ervin ezt a mágikus jelenséget a következőképpen foglalja össze: "Mantra - helyesebben mantram - alatt mély, lényegi tartalommal bíró igéket, misztikus hangokból álló szavakat vagy rövid, tömör mondásokat értünk. A mantram nem felel meg az ima fogalmának, inkább kozmikus erők hangokba tömörített akkumulátorához hasonlítható." (Szanátana Dharma - Örök Törvény)

      Az emberi beszéddel az történt, hogy főként az utóbbi évtizedekben leértékelődött, mantra-természetét elveszítette. A rádió, a telefon, a televízió korszakában ezek a hajdan értékes és fontos igék szétszóródnak a világban. Govinda szerint a szavak értékének mélypontja 1975-ben volt. Hol van már az az idő?

      A számítógépes, világhálós, telefonos világban a szavak szétszóródnak az űrben, és ezek a hajdani mantrák, igék, melyek valamikor szent tartalmakat hordoztak, megtestesítették az emberi szellemet - elveszítették eredeti jelentésüket, erejüket, tartalmukat.

"Kezdetben volt a szó, a szó, a szó,
mellyel a fény medreiből szilárdan
az űr betűje mind kivonható.
Kezdetben volt a titkos agyburok,
Sejtjeivel beforrt a gondolatba."

(Nemes Nagy Ágnes fordítása)


      Ezt írta Dylan Thomas, a kozmikus tudatú walesi látnok több, mint fél évszázada. Aztán a SZAVAK szerepét átvették a KÉPEK.

Heka, a mágia megszemélyesített egyiptomi istenének ábrázolása Eszna ókori templomán
Heka, a mágia megszemélyesített egyiptomi istenének ábrázolása Eszna ókori templomán

XVI. MÁGIA GOMBNYOMÁSRA

      Azok a közönséges számítógép- vagy telefon használók, akik bekapcsolják a gépüket, nem is sejtik, hogy ezzel a mozdulattal egy mágikus aktust indítanak el!

Nézzünk néhány meghatározást:

a/ Természettudományosan fel nem fogható, de a cselekvés folytán feltételezett természetfölötti erőket veszünk igénybe (Wolfgang Brückner).

b/ Amikor hatni tudunk másokra (De Vries).

c/ A mágia a vágy egyszerű és leplezetlen objektiválása az emberi képzeletben. Ezáltal az ember a hatalmat maga alá gyűri, és felhasználja saját céljaira (De Vries).

d/ Mások szerint a személytelen erők működtetése a mágia. Aztán azt is mondják, hogy a mágus erőket állít a szolgálatába. Azt állítják, hogy nincs köze a valláshoz, habár a vallási rituálé hasonlít a mágikus cselekvéshez.


      Vannak szerzők, akik ezeket a jelenségeket összefüggésbe hozzák a ráolvasással, amikor a mágus megidézi a démonokat. A téma iránt érdeklődőknek könyvtárnyi könyvet lehet ajánlani ebben a témában - például Hans Biedermann, Kurt Seligmann, Fónagy Iván és mások munkáit.

      Itt kell megjegyezni, hogy a "mágus" szó az ókori Iránból származik. Hérodotosz írja, hogy a médek egyik törzsét alkották a mágusok. Görögül: "magosz".

(...)


Az áram én vagyok!
- Ezt nem egy francia király mondta valamikor, hanem ma (!) mondja Ármány.

      Ismerjük-e az elektromosságot? Erre a kérdésre az emberek nagy része bizony nemet mondana. Közöttük volt e sorok írója is. A sors úgy hozta, hogy egy jó barátom, Dr. Persőtzi Mihály révén megismerkedtem a téma egyik elmélyült tanulmányozójával, Frisch Mihály úrral, aki erről írt cikket a Szabad Gondolat című folyóirat 2o19 tavaszi számában: A bűnbeesésről, a Vénusz-erőkről, a moralitásról - az elektromossággal összefüggésben.

      A cikk arról szól, hogy korunkat, benne a technikát és a kultúrát, egyaránt az elektromosság határozza meg: számítógép, internet, telefon stb. Az elektromosság fizikailag nem érzékelhető, nem megfogható, idegen a tudati lélektől!

      A cikkből megtudjuk, hogy kétféle elektromosság van: az egyik "kozmikus", melynek Lucifer, a fellázadt szellemi lény az ura. Ez a megsűrűsített fény, a kozmikus, pozitív elektromosság. Ebből származik például a villámlás és utána a mennydörgés. Kezdetben tehát csak kozmikus, pozitív elektromosság létezett.

      Aztán következett az, hogy a Föld mélyében, a földi, anyaggá válási folyamat révén, kialakult a negatív töltés. Itt aztán Ahrimán (mi ezt a lényt Ármánynak nevezzük) lett az úr. Az így kialakult, "kettős pólusú" elektromosság lényegét tekintve azonos a dörzsölési vagy elektrosztatikusnak is nevezett elektromossággal. Erről már Krisztus előtt 6oo körül Thálész is beszélt.

(...)

      Valamikor még jelen volt az erkölcsiség, amelyet Vénusz-erőnek lehet nevezni. Kezdetben ez az erő mágneses és elektromos volt; úgy, hogy főleg mágneses. Ez aztán főleg elektromossá vált, és romlásnak indult. A romlás a XIX. század végétől felgyorsult (film, pornográfia, reklám). Aztán megérkeztünk az internethez és a hozzá kapcsolódó technikákhoz.

      A cikk szerzője kitér a félvezetők felfedezésére, amelyeknek következtében megjelentek a személyi számítógépek. Ezt a negatív töltések megnövekedése hozta létre. Rudolf Steiner erről ezt írta: "És ahogy a tudomány egyre jobban megismeri a természetet, egyre inkább a Gonoszt ismeri el a világ istenének (...) Tulajdonképpen ijesztő, hogy sejtelmünk sincs arról, hogy a mai természetkutatás milyen mértékben vált demonológiává." Ez pedig a démonokról szóló tudomány. Steiner ezt a cikket száz évvel ezelőtt írta, Lebendiges Naturerkennen (Az élő természet felismerése) címmel. Még egy idézet a cikkből: "Addig lehet ily soká hatalma az ahrimáni elektromosságnak a kultúr-emberiség fölött, amíg az emberek ilyen szépen, tudattalanul, gyanú nélkül elektromossá teszik az atomot, abban a tudatban, hogy az ártalmatlan. Nem veszik észre, hogy ezáltal a természet teljes mértékben a Gonosz kis démonjaiból áll. És ha már az atomot elektromossá tette, ahogy ezt az új teória teszi, akkor a Jóistenre fogja a Gonosz tulajdonságát. Tulajdonképpen ijesztő, hogy sejtelmük sincs arról, hogy a mai természetkutatás milyen mértékben vált démonológiává. Ez olyan, mint egyfajta ima a démonokhoz. Csak tudatossá kellene válnunk! A tudatosság pedig jön, hiszen a tudati lélek korszakában élünk...".

      Összegezve: az elektromosság Ármány kezében van; sőt, Ármány Luciferrel is összefogott. Tudják-e ezt azok, akik a fiatal nemzedéket oktatják az iskolákban? - teszi fel a kérdést a Szabad Gondolat cikke.


XVIII. A MOBILTELEFON ELTERJEDÉSÉNEK OKAI

"Bemásszák lelkünket a gépek,
mint aluvót a bogarak."
(József Attila: Ős patkány terjeszt kórt)


1/ Kezdetben volt egyfajta divat jellege, ahogyan a férfinadrág szélessége és a nyakkendő formája is változott. Ilyen divat volt a zsebrádió, gramofon, magnetofon.

2/ Szerepet játszott elterjedésében a kivagyiság, feltűnési vágy, a fontosság tudata. Valamikor ilyen volt egy doboz különleges cigaretta, szép öngyújtó, amit a várakozó hölgy kitett maga elé az asztalra. Most a telefont teszi ki.

3/ A "játszó ember" - homo ludens - kíváncsisága.

4/ Menekülés az unalomtól, a belső ürességtől. (Gyermekkorunkban ez olcsóbb volt - kaptunk néhány forintért egy türelemjátékot, például olyat, amelyben egy macska szemeibe kellett két apró golyócskát ügyesen behajtani).

5/ Tudásvágy, kíváncsiság.

6/ Valahová tartozni - egy olyan közösséghez, amely a készülék tulajdonosát befogadja. Hasonlóvá válni a híresekhez és gazdagokhoz.

7/ Műveltséget szerezni különösebb erőfeszítés nélkül. Ekkor már hasonlít a számítógéphez. Valamikor voltak szent könyvek, mesterek, előfordult "kinyilatkoztatás" is. Aztán jöttek az újságok, a rádió, a televízió. Minderről részletesen szól Hamvas Béla: Scientia Sacra című műve.

8/ Szomjúság a hírek után: minden eseményről értesülni!

9/ Közlésvágy. A Jázmin utcai fiúiskolában Lits tanár úr a sokbeszédű gyerekeknek azt mondta: "Ez, ha meghal, a nyelvét úgy kell majd külön agyonverni".

1o/ Vásárlási, fogyasztási ösztön. Mindig újabb és újabb készülékek, egyre modernebb, kényelmesebb formák.

11/ Járvány jelleg. Epidémia. Terjed, mint a pestis, minden földrészen előfordul. Eljön az idő, amikor mindenhol lehet majd mobilon beszélni!

12/ A gép uralma az ember fölött. Kezdetben még fordítva volt!

13/ Fétis jelleg. A fétis az, amelyben a használója számára egy fajta istenség vagy szellem lakozik.

14/ Barát, társ. A régi magyaroknak ilyen nélkülözhetetlen társ volt az íj, a kard, a ló. A sztyeppei népek - hunok, parthusok, avarok, magyarok - ősei egész életüket a ló hátán töltötték, és lovukkal és fegyvereikkel együtt temetkeztek. Eljön az idő, amikor a magyarok a számítógépükkel temetkeznek.

(...)


XXXIII. LÉLEKHALÁSZOKTÓL AZ ADATHALÁSZOKIG

      Felfoghatatlan, hogy léteznek homo sapiensek, más kifejezéssel élve: Homo erectusok, tehát felegyenesedve járó emberek, akik személyes adataikat a villanyáramon keresztül kiszolgáltatják idegeneknek! Azok, akik idegeneket nem engednének be a lakásukba, legyen az menekült, hajléktalan, koldus vagy szegény rokon, tökéletesen megbíznak egy ismeretlenben! Ők a Homo digitalisok! Ilyenkor Ármány megint jókat röhög a markába.

      Az ő emberei a valamikori halászok méltatlan utódai, az adathalászok. A halászok hálójából világháló lett. Sokan ezen közlik azt, hogy mikor utaznak, vásárolnak, szaporodnak - ez utóbbi a legritkább Európában). Közlik bankkártyájuk adatait, feleségük, ártatlan leányuk fényképét, és csak Ármány tudja, még mi mindent. Erre aztán megérkezik a betörő, a szélhámos, az adathalász.

(...)


Sejthető, hogy a betörő nem a Pallas nagylexikont, Arany János verseit, Buddha beszédeit vagy Tábori László könyveit viszi magával!


XLV. VESZÉLYEK

"Nem érzi ez a csőcselék
a Sátánt, bár
nyakukban ül rég!"
(Goethe: Faust - Auerbach pince jelenet)

1/ Természettudomány moralitás nélkül című, alapos, érzékletesen megírt cikkében Frisch Mihály feltárja az elektromágnesesség mélyebb, szellemi összefüggéseit, amelyek az ember egészségét és egész létét veszélyeztetik. (Szabad gondolat, 22/3, 2o19. ősze).

      Röviden arról van szó, hogy a mobiltelefonok, okos telefonok úgy működnek, hogy a viszonylag nagy távolságra eljutó mikrohullámokat hordozó hullámként használva modulálják, azaz ezekre ráültetik az alacsony frekvenciájú hang-, kép-, adathordozó elektromágneses hullámokat, majd a vételi helyen, a felhasználónál - az antennánál - leválasztják ezeket a hordozó hullámokról.


      A tanulmányból megtudjuk, hogy már 1932 óta ismeretesek a mikrohullámok károsító hatásai: fáradtság, éjszakai nyugtalan alvás, a homloknál jelentkező, húzó érzés, fejfájás, depresszió, légzés zavar, satöbbi. (Berlini Orvosi Társaság lapja, 1932 június 15.).

      2016 végéig körülbelül harmincezer jelentést írtak az egytől-négyig generációs telefonok veszélyeiről. A cikk szerzője részletesen leírja a károsító hatásokat Martin L. Pall fizikus, biokémikus, genetikus jelentése alapján. Ezekből néhány:

a/ megtámadják az agyi idegrendszert, a hormonrendszert,


b/ csökkentik a férfiaknál a termékenységet, a nőknél növelik a spontán abortusz veszélyét,


c/ rákbetegségeket okozhatnak,


d/ szerepet játszanak az Alzheimer-kór kialakulásában.


      Arról is szó van a cikkben, hogy tiltakozás akad bőven, de ezeket "összeesküvés- elméleteknek" minősítik. Vizsgálatokra hivatkoznak, melyek szerint a sugárzásoknak csak termikus hatásuk van. A vizsgálatokat, melyeket nyilvánosságra hoznak, általában a telefon-társaságok pénzelik. Nem tudni, hogy a Budapesten állandóan telefonnal járkáló, azt az ágyban is használó lakosságunk tud-e ezekről a dolgokról?

      Ármány már nemcsak a markába, a pofánkba is röhög, mert itt van "a fejlődés" és elkerülhetetlen "haladás" újabb terméke, a 4G után az 5G technológia. Eddig is egy nagy kísérlet alanyai voltunk, de ez aztán már ember-kísérlet a javából! Ízelítő ebből a szédületes programból: ezzel a technológiával százszor több adatot, ezerszer nagyobb sebességgel lehet továbbítani, szuper gyors, vezeték nélküli kommunikáció révén mindenki hozzáférhet a szolgáltatásokhoz.

      "Az ember csak odakap, hol fészkel az agy: iszonyú az, mi oda nyilallik" - mondanánk Arany Jánossal. De hát mi a Jóistennek, kérdezzük? Miért ez a nagy sietség? Azért, hogy a felesleges, ostoba, szemrontó szövegeket hamarabb olvashassuk vaksi szemünkkel? Nem ér rá az ember később elhülyülni, és egy tökfej marhaságait megtudni? Mátyás anyja - Arany János balladájában - egy fekete hollóra bízta a levelét, és éjfélre már meg is jött rá a válasz! Ezzel ő teljesen meg volt elégedve.

És minek a mesterséges intelligencia? Nem elég a természetes? Ha valahol nincs, oda majd küldünk csomagban!

(...)


XLVII. SZÉP ÚJ JÖVŐ

Elrendelte, hogy mindenkinek: kicsinek, nagynak, szegénynek, gazdagnak, szabadnak és szolgának jelöljék meg jobb karját és homlokát, s hogy senki se adhasson, vehessen, ha nem viseli a vadállat jelét: nevét vagy nevének számát. (Jelenések könyve, 13,16)

      Jókai mór, H. G. Wells, Huxley és Orwell a jövőbe láttak, de ami az elkövetkező évtizedekben az emberiségre vár, az a legrosszabb álmaikat is meghaladja.

      Kitűnő összefoglaló cikk jelent meg minderről A digitális Gonosz ébredése címmel (Hihetetlen magazin különszáma, 2o19 március-június, szerzője: Körösztös György). Ebből idézünk néhány gondolatot: Átadjuk az irányítást is a gépeknek, melyek mindent felügyelnek, ezek saját nyelvet fejleszthetnek ki, emberfeletti mesterséges Tudat jöhet létre. Ezen a ponton meg kell jegyeznünk, hogy ha ilyent létre lehetne hozni, akkor az örökkévaló isteni tudathoz hasonló, mesterséges tudatról lenne szó. Így tulajdonképpen Istent utánozzuk! Madách ezt így fejezte ki:

Az ember ezt, ha egykor ellesi,
Vegykonyhájában szintén megteszi.
             (Az ember tragédiája, I.felvonás)

      Mesterséges alkatrészekkel "tökéletesíthető" lesz az ember. Ezáltal távirányítható emberek jönnek létre, megszületik a globális diktatúra és cenzúra. Az emberek nagy része ezt a kényelmes rabszolgaságot fogja választani. Létrejöhetnek új vallások, például holografikus jelenéseket lehet a légben produkálni. Ez csak egy kis ízelítő abból, ami ránk vár. Keveréklények jöhetnek létre - ember és gép keverékei, embergépek.

      Keveréklények a történelemben: a sumereknél oroszlánfejű sas volt az egyik város címerállata (Imdugud), a szkíta művészetben pedig szintén madár és emlős keveréke, utóbbit griffnek hívták. Ez sasfejű, emlős testű ragadozó állat. Kevesen tudják, de látható Budapest címerében is, sőt, a parlament külső falain, tornyain is! Mi magyarok ilyen nagyszerű lényekkel nem dicsekedhetünk, viszont Budapesten létrejött a szocializmus építésének évtizedeiben egy különleges keveréklény: a lajhár és a szarka keveréke.

(...)

Noé bárkája (Károli Biblia)
Noé bárkája (Károli Biblia)

LI. TÚLÉLJÜK A GÉPKORSZAKOT!

"A gép forog, az alkotó pihen."
(Madách)

"Az alkotó forog, a gép pihen."
(T.L.)

      Mi, magyarok gyakorlott túlélők vagyunk. Volt itt mindenféle fajzat, voltak szovjet idők, jöttek bolsevikok meg mások is, rengeteg nép tűnt el körülöttünk, még rokonaink, a sztyeppei népek is eltűntek. Mi megmaradtunk itt, Európa közepén, magunkban hordozva az ő sokféle tulajdonságukat. László Gyula nyomában kijelenthető, hogy a magyarság egy egészen különleges párlata a sztyeppei népeknek. Megtart minket csodálatos, egyedülálló nyelvünk, magyar kereszténységünk, mert hogy vallásunknak is van magyar jellege.

      Mi túl fogjuk élni a gépkorszakot is, a 4G-t, 5G-t, a 16G-t, mindenféle szövetséget, uniót, még ha Ármányt meg is üti a guta. Majd beszállunk egy új Noé bárkájába, amelyik maga Közép-Európa, mert mi szeretnénk túlélni az Európára váró pusztulást. Egyáltalán, mit takar az a fogalom, hogy "Noé bárkája"?

"Midőn a hetedik napon, a hetedik éjjelen,
A pusztító víz árja, az Ország fölött tovahömpölygött."

(Sumer eposz töredéke a Vízözönről, Kr.e.3-2. évezred, fordította Komoróczy Géza)

      Ez a történet került át az asszír-babiloni Gilgames eposzba, onnan pedig a Bibliába. A sumer eposz arról szól, hogy az emberiség "lármája" Enlil istennek terhes volt, ezért az istenek vízözönt bocsájtottak a földre. Nagyon is megértjük a sumer isteneket, hiszen Budapesten is nagy a lárma. Ahol én megjelenek, ott azonnal fúrni és kalapálni kezdenek; alig van nyilvános hely, ahol ne lenne valamilyen lárma. Magyar népdalok helyett általában angolhoz éppen csak hasonló nyelven vinnyog vagy hörög valaki.

      A bibliai Noé tehát már sokkal korábban, a sumereknél Zi'uszudra - később a sémi nyelvű akkádoknál Utnapistim - néven szerepel. Akinek van számítógépe, nyomogassa addig a gombokat, amíg rá nem bukkan arra az adatra, hogy egy Smith nevű vésnök a British Múzeumban, aki ismerte az ékírást, hogyan találta meg a bibliai Vízözön eredeti változatát egy "újasszír" ékírásos táblán. Tanulságos történet, érdemes utána nézni! A Gilgames eposz egyébként Rákos Sándor és a kitűnő assziriológus, Komoróczy Géza fordításában magyarul is olvasható.

      A tágabb műveltség után áhítozóknak eláruljuk, hogy egy híres angol régész, Sir Leonard Woolley 1922. és 1934 között ásatásokat folytatott a mai Irak déli részén, a hajdani Ur város területén, és ott megtalálta a hajdani özönvíz nyomait.

      Szellemi értelemben Közép-Európa, és ezen belül a Kárpát-medence lehet egy olyan erőközpont, kulturális Noé bárkája, amely segít a földrésznek abban, hogy az előttünk álló évtizedeket valahogy átvészeljük.

(...)


A SZERZŐRŐL

Tábori László 1947-ben született Budapesten. Író, kelet-kutató. Az Eötvös Loránd
Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán régészetet, ókor-történetet, tibeti nyelvet, angol- és német modern filológiát tanult; a Jénai Friedrich Schiller Egyetemen, a Körösi Csoma Buddhológiai Főiskolán képezte tovább magát, elérve a Dr.phil.buddh.h.c. (a buddhista tudományok tiszteletbeli doktora) tudományos fokozatot. Különböző posztgraduális képzéseken vett részt az USÁ-ban és Olaszországban.

Tanított az ELTE/BTK-n és a Baptista Teológia Főiskolán.
Ezt megelőzően dolgozott idegenforgalomban, volt filmgyári dramaturg, újságíró (a MÚK alapító tagja), az Antall-kormány idején a Határon Túli Magyarok Hivatalában osztályvezetőként dolgozott; s lektorként a Képzőművészeti Kiadóban.
Keleti témájú munkáit közíróként a pesti ember viselkedéstörténetével kapcsolatos tanulmányai egészítik ki.

Felesége Kiss Irén költő, drámaíró, eszmetörténész.
Tábori László több, mint száz előadást tartott idehaza, Szlovákiában, Romániában, ókortörténetből és a magyar kultúra aktuális kérdéseiről. Szovátán rendszeresen adott elő a Bernády Egylet meghívása nyomán, ezenkívül az Ipolyságban, Csíkszeredában és Sepsiszentgyörgyön is volt vendégelőadó.
A Magyar Írószövetség, a Magyar PEN Club, a Magyar Őstörténeti Munkaközösség, a Körösi Csoma Társaság tagja. Az Agyagtábla Baráti Társaság elnöke. A Magyar Nemzeti Írószövetség alelnöke.

*  *  *  *  *

Könyvei:

- Tao virágai, Zen-üzenet
- Zarathustra himnuszai és zsoltárai (Kiss Irénnel)
- A kereszténység és a Tao
- Egy ókori világbirodalomról: Párthia I.-II.

- Hol vagy, Mezopotámia?
- Gilgamestől Jézusig
- Zarathustrától Jézusig(Kiss Irénnel)
- Napistenünk: Krisztus(Kiss Irénnel)
- A Torinói Halotti Lepel magyar szemmel(Kiss Irénnel)
- Krisztus és a Nap (Kiss Irénnel)
- Pesti ember járműveken
- Danaidák kabátja (Apponyi Trianonban)
- Budapest feltáratlan titkai
- Isten magyar szemmel (Kiss Irénnel)

            (Kiadók: Napút, Hungarovox, Masszi-Püski)